Feb 4, 2007

أشعار ضد التيار



خربشات من أشعار شاعر المنفى

أحمـد مطــر

نبذة عـن الشــاعر




الساعة
دائرة ضيقة
وهارب مدان
أمامه وخلفه يركض مخبران
هذا هو الزمان



خلق
في الأرضِ
مخلوقان
إنس
وأمريكان



سر المهنة
اثنانِ في أوطاننا
يرتَعدان خيفة
من يقظَة النائم

اللص .. والحاكم



أُسلوب
كلما حل الظلام
جدتي تروي الأساطير لنا
حتى نَنام
جدتي معجبة جِداً
بأسلوب النظام



ملحوظة
ترك اللص لنا ملحوظة
فوق الحصير
جاء فيها
لعن اللّه الأمير
لم يدع شيئاً لنا نسرِقة
إلا الشخير



وظيفة القلم
عندي قلم
ممتلئ يبحث عن دفتر
و الدفتر يبحث عن شعر
و الشعر بأعماقي مضمر
و ضميري يبحث عن أمنٍ
و الأمن مقيم في المخفر
و المخفر يبحث عن قلم
-عندي قلم
-وقع يا كلب على المحضر





حالات
بالتمادي
يصبِح اللص بأوربا
مديراً للنوادي
وبأمريكا
زعيماً للعصاباتِ وأوكار الفسادِ
و بإوطاني التي
من شرعها قطع الأيادي
يصبح اللص
رئيساً للبلاد





طهارة
ملِك يأتي إليه
يُسقِط الظل عليه
ولهذا
يذهَب النّهرُ إلى البحر
لكي يغسل بالملح يديه



الجدار
وقفت فى زنزانتى أقلب الأفكار
أنا السجين ها هنـا
أم ذلك الحـارس بالجوار؟
فكل ما يفصلنـا جـدار
وفي الجدارِ فتحـة
يرى الظلام من ورائها
وألمح النهـار
* * *
لحارسي ، ولي أنا .. صغار
وزوجـة ودار
لكنـه مثلي هنـا
جاء به وجاء بي قـرار
وبيننا الجـدار
يوشك أن ينـهار
* * *
حدثني الجـدار
فقال لي : أن الذي ترثـي لـه
قد جاء باختيـاره
وجئت بالإجبـار
وقبل أن ينهار فيما بيننـا
حدثني عن أسـد .. سجـانـه حمـار

21 comments:

الزعيـمة said...

اثنانِ في أوطاننا
يرتَعدان خيفة
من يقظَة النائم


اللص .. والحاكم

******************

رائع اختيارك لهذة الابيات
لكن النائم اليخافه اللص سيستيقظ حتما ولكن السؤال متي يستيقظ من يخشاة الحاكم ؟


ارق تحياتي لك

احمد عطالله said...

ياولاد اللزين
انا باموت ف الحاج احمد مطر واحاج مظفر النواب واختارك للمجموعه دى من الافتات هايل تسلم دماغك

bnita said...

أحمد مطر لكم أحب لافتاته
شكرا الأباصيري على هذه الأبيات

vision said...

أخص انا جيت متأخرررررر

على فكره ده جميل اوى كلها كلها تحفه وخصوصا الأخيررررره جميله اوى بتاعت الجدااار جميله جميله جميله

ليك حق تحبو ااوى اهو كمده الكلاام هشوف ايه نظامو صباح الخير بردو

vision said...

اباصيرى نسيت اقوللك الصوره وهمييييييييييه بجد وهميه

الأباصيرى said...

الزعيمة

البيت اللى أنتى أخترتية دة من الأبيات المميزة اللى بحبها

أما بالنسبة لسؤالك
فلا اعتقد أن هناك أدنى أمل فى النائم

ومحدش يقولى أنت يأس.. أنا بقول واقع شايفة وأعتقد انة هيستمر

الأباصيرى said...

ياباشا أنت تأمر

أحمد مطر
مظفر النواب
أحمد نجم
وكل الشعراء الثوريين

زورونا تجدوا مايسركم

الأباصيرى said...

bnita

لكم شرفتى مدونتى المتواضعة

وياريت تكررى الزيارة

والمدونين لبعضيهم بقى

الأباصيرى said...

Camera_girl

بجد زعلان منك كنت متأكد أنك هتكونى أول كومنت للموضوع بما أنك بتصحى على الكمبيوتر علطول

خيبتى أملى فيكى وكسرتى بخاطرى
ضلمتى الدنيا فى حياتى وسودتى أحلامى
قتلتى فرحتى ودمرتى بسمتى

ليييييية ياظالمة

-بصراحة اية رأيك فى الفيلم العربى اللى أنا كتبتة دة-


شوفتى بقى أهو دة أحمد مطر اللى قولتلك علية
راجل كدة ضاربها بالجزمة ولة قصايد بيشتم فى رئيس السعودية
هحطها فى الجزء التانى للموضوع
أنتظرونااااا


الصورة من الأيميل بتاعى... واحد صاحبى كان رازعهالة فى أيميل وعجبتنى ولقيتها معبرة

ملحوظة: من هنا ورايح لازم تمضى حضور كل يوم الصبح عندى فى المدونة

vision said...

عندك حق تعمل فيلم عربى ان ااصلاا ادايقت بس وحياتك يا غالى كل الى علق قبلى مش هيطلع عليه نهار

اما الفيلم العربى فجامد جدا طبعا ومؤثر لدرجة ان قاعده بكلمك ودموعى عماله تجرى على خدودى

حاضر لاكيد همضى الصبح حضور

الوردة السوداء said...

كلام جامد

كلام جميل

كلامرائع

كلام يودى فى ستين داهية

Unknown said...

اختياراتك لشعر الرائع أحمد مطر رائعه

Anonymous said...

اختيار موفق:)

مررتلك تاج يا باشا
مستنيين الاجابات :D

vision said...

ان اجيت امضى اهو واقوللك صباح الخير

الأباصيرى said...

Camera Girl

أنت ناوية تقتليهم ولا أية؟؟

لأ دة دول اللى فاتحين المدونة عشانهم
سيبيهم المرة دى عشان خاطرة العيش والبفتيك

حلو الفيلم العربى بتاع الدموع بتاعتك دة

الأباصيرى said...

الوردة السودة

عندك حق، كلام حلو وجميل
والراجل فعلا راح فى داهية وأخر حاجة سمعتها أنة منفى فى أيطاليا، دة غير أنة أتطرد من كذا دولة عربية منهم الكويت


esraa

الراجل دة لة ديوان جديد كان المفروض هينزل السنة دى بس هو مفلس ومعهوش فلوس يطبعة
شوفيلة حاجة معاكى

الأباصيرى said...

Marawita

منك للى حطت جوزها فى أكياس نايلون

أنا ناقص فضايح

على العموم ماشى كلام الحريمات... نفضح نفسنا وأمرنا لله



Camera Girl

أيوة كدة ناس مبتجيش غير بالعين الحمرة

وبعدين كشف الحضور فى الشات بوكس اللى برة مش هنا
سلام ياباشا

مصر هى أمى said...

الاباصيرى
مساء الفل الاول
ديه اول زيارة بس كل ماروح مدونة الاقى الاباصيرى معلق فيها ايه ياعم كل التعليقات الروشة ديه بتلاحق عليها ازاى طب اتفضل شرفنا شوية نعزمك على حاجة ساقعة فى البرد اللى احنا فيه ده

بوست جميل اوى انا بحب احمد مطر اوى بس تفتكر النائم المصرى ممكن يصحى

الأباصيرى said...

مصر هى امى

منور المكان ياباشا
وبعدين انا ليا فى الجبال علامات
وفاضلين كومنتين وصورتى تطلع على الجنية
-أهم حاجة التواضع-

ومن غير حاجة ساقعة خالص.. أنت بس هات النص جنية وأنا هزورك

على فكرة الفضايح بتاعتك تححححححفة

ياريت اى حد يقرا الكومنت دة يروح يشوفها

متقطعش الزيارة ومستنيك تانى

أحمد سلامــة said...

كنت قريتلك كومنت مره يا أباصيري مش فاكر فين كنت بتسأل فيه عن الشاعر ده وكان بالصدفه برده ابراهيم عيسي متكلم عنه في مقاله الاسبوعي
احب احييك على زوقك الشعري الجميل لاني ماكنتش قريت له كتير بس حاسس انه شاعر بجد ودي أول مرة تقريبا اقراله حاجه كاملة مش مقطتفات
شكرا لبيك مرة تانية

الأباصيرى said...

أحمد سلامة

انا فاكر صحيح أن كان فى حد كان كاتب قصيدة "عباس" بتاعة فلسطين بس مش فاكر مين

الشاعر فى قائمة افضل 3 شعراء عندى، أنا قريت تقريبا دواوينة كلها وحافظ أجزاء كبيرة منها

ولو عايز الدواوين بتاعتة ممكن أبعتهالك

وعندى شريط كاسيت لندوة شعرية عنة وأتقال فيها قصايد كتير من بتاعتة

وأحمد مطر يبقى الصديق المقرب للرسام الراحل أحمد ناجى رسام الكاريكاتير السياسى الفلسطينى واللى أبتكر شخصية "حنضلة" الطفل الفلسطينى الحزين

أكيد عارفة