Jan 31, 2007

البطاقة الشخصية


انتزع مني بطاقتي الشخصية ليتأكد أني عربية
وبدأ يفتش حقيبتي
وكأني أحمل قنبلة ذرية

وقف يتأملني بصمت سمراء وملامحي ثورية
فتعجبت لمطلبه وسؤاله عن الهوية
كيف لم يعرف من عيوني أني عربية

أم أنه فضل أن أكون أعجمية
لأدخل بلاده دون إبراز الهوية
وطال انتظاري وكأني لست في بلاد عربية

أخبرته أن عروبتي لاتحتاج لبطاقة شخصية
فلم أنتظر على هذه الحدود الوهمية

وتذكرت مديح جدي لأيام الجاهلية
عندما كان العربي يجوب المدن العربية
لايحمل معه سوى زاده ولغته العربية

وبدأ يسأني عن اسمي ، جنسيتي
وسر زيارتي الفجائية
فأجبته أن اسمي وحدة ، جنسيتي عربية
سر زيارتي تاريخية

سألني عن مهنتي وإن كان لي سوابق جنائية
فأجبته أني إنسانة عادية
لكني كنت شاهداً على اغتيال القومية

سأل عن يوم ميلادي وفي أي سنة هجرية
فأجبته أني ولدت يوم ولدت البشرية

سألني إن كنت أحمل أي أمراض وبائية
فأجبته أني أصبت بذبحة صدرية
عندما سألني ابني عن معنى الوحدة العربية

فسألني أي ديانة أتبع الإسلام أم المسيحية
فأجبت بأني أعبد ربي بكل الأديان السماوية

فأعاد لي أوراقي وحقيبتي وبطاقتي الشخصية
وقال لي عودي من حيث أتيت
فبلادي لاتستقبل الحرية

القصيدة للشاعرة : ردينة مصطفى الفيلالي

26 comments:

عماد رفعت said...

ده حال العرب الوقت منبوزين في كل مكان عشان هم بيحاربوا بعض وبيرفضوا ان يكون لاحدهم كيان عالم يقوي معتبرينه تهديد لامنهم القومي
انما الدول الخاريجه مثل اسرائيل وامريكا عادي جدا

علي كل حال بهنيكباسلوبك واختيارك للالفاظ والافكار

Unknown said...

جميله أوي ماشاء الله

بس للأسف دي الحقيقه وده حال كل الدول العربيه.

Malk Almasria said...

مساء الخير

عفوا لقد وقف عقلى عن اى تعبير او تعليق عن هذه التحفةالفنية فقد قالت ما يشعر به كل عربى
فتاهت الكلمات

الف تحية

ملك المصرية

الوردة السوداء said...

بغض النظر عن اللى انت كاتبه
وانو صح

بس انت بقى مش عاجبك اسمى ولا كتابتى ليه
عموما يا اخ اباصيرى
المدونة حضن
بتتقابل فيه مع نفسك
وادينى كدة
لحد ماللى جوايا يتغير
عموما مرسى لزيارتك
وارجو المتابعة
تحياتى

Amr Ahmed said...

حلوة اوي يا اباصيري

بس انا اول اقريتها
افتكرتها لنزار

الاسلوب قريب اوي

تحياتي يا معلم

vision said...

جميييييييييييييييييللللللللللله اوى

انت عارف انا بموت فالكتابات الى كلها سجع كده القصايد دى بعشقها وعالشان كده انا بموت فى حاجه اسمها احمد فؤاد نجم

مممممممم اول مره اسمع عن الراجل ده بث مدام طلع كلاامو جميل كده جايز اشتريلو كتاب .......اختيار موفق يا اباصيرى النيرى كوانيرى

الأباصيرى said...

وله نهـاية

عندك حق حاليا عشان تسافر لدولة عربية محتاج لتصريح وفيزا وبعض الدول ممنوع انك تسافرلها إلا بعد مايكون معاك تصريح من أمن دولة، ودول تانية لازم يكون معاك صحيفة الحالة الجنائية عشان يدخلوك بلدهم

انا فاكر كلام والدى لما قاللى ان بعض الدول العربية من حوالى عشر سنين كان كل اللى بتحتاجة عشان تدخل البلد الباسبور وبس

تحياتى

الأباصيرى said...

esraa

مش قولتلك كل حاجة فى حياتنا بقت وحشة مرسى على متابعتك ليا



ملك المصرية

انا مش قد الكلام الجامد بتاعك دة، دة ينفع بوست لوحدة

تحياتى لجمال تعبيرك

الأباصيرى said...

الوردة السودة

انتى فهمتينى غلط انا مقولتش انى مش عاجبنى اسمك ولا كتابتك
انا بقولك لية الحزن!! ودة الكومنت اللى مزعلك زى ماكتبتة عندك


---------------
أية يابنتى الكأبة الخرساء اللى أنتى حابسة نفسك فيها دى

أولا أسمك الوردة السودة
ياستى الورد احمر واصفر وازرق وأبيض... لية بس الاسود دة

ثانيا البوست دة مليان صور من جروح قديمة وحاسس أنك بتتكلمى عن نفسك... أنسى اللى فات عشان تقدرى تعيشى صدقينى محدش يستاهل اننا نزعل علية

تحياتى
---------------

صدقينى الحياة مش محتاجة حزن اكتر من اللى فيها

ارمى اى حاجة تزعلك ورا ضهرك عشان تقدرى تكملى يومك من غير ماضغطك يضرب

وأخيرا أختيار الأسم والمواضيع حرية شخصية للمدون وأنا معترضتش عليها
ولو مش عاجبنى كتاباتك ومواضيعك مكنتش هرد على الموضوع وكنت هقفل الصفحة وأشوف مدونة تانية

وياستى لو لسة زعلانة هقولك بالخط العريض

أنا أســـــــف

الأباصيرى said...

amr ahmed

انا عملت زيك بس افتكرتها لاحمد نجم أو احمد مطر وأستغربت لما قري الاسم لانى اول مرة اقرا للشاعرة دى

متقطعش الزيارات



Camera girl

هو انت عاملة زييى، بتصحى من النوم على الكمبيوتر
عم أحمد فؤاد دة أسطورة وانا بموت فية وف تلقائيتة

وبعدين دى ست مش راجل وبدل ماتشترى الديوان خدى اللينك دة وأدعيلى

http://www.libya-watanona.com/adab/rfailali/rf04076a.htm

الوردة السوداء said...

مش فكرة زعلانة
بس فى ناس كتير فاهمة انى حزينة وحاجات كدة
لكن ده مش مأثر على حياتى اطلاقا
انا شايفة انى حد متزن جدا فى حياته
يعنى عمرى ماقفلت اوضة على نفسى وقعدت اعيط
المدونة بالنسبالى حضن
بتقابل فيه مع نفسى
بس

صاحب الشباك said...

كويس اوى الكلام ده
بس فيه حاجه

اللى بيقول دهحال كل العرب

ده مش مظبوط

المصري في اى مكان كرامته منداس عليها حبتيين

يعنى لو جية بصية ايام الانتخابات وتشوف القضاه كان ايه احوالهم

وازاى الحكومه بتتعامل معاهم

تعرف ان الكلام ده مبيحصلش الا في البلاد دي

orthos said...

جامده موووووووووت

مبحبش انا حد يقول جامده و يمشى

بس للأسف ده اللى على دماغى دلوقتى

رصه تقيله يعنى .... قاتله

بص راجعلك تانى

heba said...

القصيدة جميلة جداً وللأسف حقيقية

khaled said...

ايه يا عم الحلاوة دى
كلااااااام جمييييييييييييل
و كلااااااااااااااام معمووووووول
احم
قصدى
حلو

الأباصيرى said...

الوردة السودة

أنا معاكى فى كلامك وأغلب اللى عاملين مدونات على الأنترنت بيعملوها عشان يخرجوا اللى جواهم ويعبروا عن مشاعرهم

وحتى لو قفلتى على نفسك الأوضة وقعدتى تعيطى.. أية المشكلة الواحد محتاج يخرج المشاعر اللى جواة بأى طريقة، ودة مش دليل عن الحزن دة تنفيس عن المشاعر
وعشان كدة الواحد بيحس أنة مرتاح بعد لما يعيط أو يحكى لحد من أصحابة عن اللى جواة

عايز أشوفك تانى عشان أتأكد أنك لسة مش زعلانة

أوك ... ســــلام

الأباصيرى said...

farafesh

طبعا أنا معاك أن دة مش حال كل العرب
يعنى عندك مثلا دول الخليج وخاصتا الكويت، التعامل فيها غاية فى الرقى والحضارة

مصر أصبحت من أسوء الدول فى القمع والتعذيب والتعامل مع المواطنين

بس أجمالاً دة حال العرب

تحياتى ومبروك على مدونتك

vision said...

اه بصحى من النوم عليه ...........ز

بدعيللك من غير اللينك بس ميرسى بجد انت ولد جامد جدا جدا جدا

الأباصيرى said...

Soul

منور المدونة بس واضح أن كان فى حد بيجرى وراك

لما تخلص منة مستنيك ترجع تانى :)



Darbet Shams

القصيدة فعلا كلماتها بسيطة ومفيهاش تعقيد ووزنها سهل أوى.. وعندك حق فى كلمة للأسف


Khaled

أيوة كدة أضبط نفسك ياعم، مش طالبة ليلى مراد هنا هههه

الأباصيرى said...

camera girl

أخجلتم تواضعنا

ومادام طلعتى بنت جدعة كدة ومتابعانى خدى اللينك دة وأنت هتدعى لكل البشر

http://elfagome.itgo.com/

hebaz said...

بأبسط الكلمات عبرت وحدة عن كل الأوجاع و الاهات
و عجز اللسان عن أى إضافات
تحياتى

Anonymous said...

جميلة جدا ومعبرة..
والمدونة رائعة كذلك..

Ahmad Hegab said...

بجد جميله جدا

وقال لي عودي من حيث أتيت فبلادي لاتستقبل الحرية

الأباصيرى said...

Hebaz
مرسى على كلامك الرقيق
وتشريفك ليا



Marawita
القصيدة دى هدية لكل العرب
والحمد لله أن المدونة عجبتك
وأفهم من كدة أنك هتزورينى تانى


Ahmed_h
شكرا يا باشا منور المدونة
انا زرت المدونة بتاعتك شكلها متميز جدا ومواضيعا بجد حلوة

عاشقة الوطن said...

الله الله على الجمال
ايه الكلام ده
ايه الاشعار ديه

بس والله الواحد نفسه يحس بانسايته وعروبته وانه بيتعامل زى باقى الدول الاجنبية لما بتتعامل مع مواطنيها

تحياتى الشديدة لك
وللقصيدة الجميلة جداااا

سالي محمد said...

good one